Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læringsmiljøer

Vi er optaget af at vores rammer skal tilpasses børnenes behov og ikke omvendt. Derfor arbejder vi med os selv som det vigtigste læringsmiljø for barnet. Vi justerer os i forhold til det enkelte barns behov og arbejder bevidst med at skabe en god og tryg relation til barnet, gennem en anerkendende tilgang således, at barnet føler sig set, hørt og forstået.

Vores store fokus er arbejdet med at gøre børnene selvhjulpene.

Selvhjulpenhed:
Fra barnet er cirka et år gammelt, kan man begynde at arbejde med selvhjulpenhed. Følg dit barns udvikling og lad dem prøve at hjælpe til der hvor de kan. Det kan f.eks. være at hente sine sko når man skal ud af døren, prøve at tage tøj på selv, sætte egen madkasse i køleskabet og drikkedunken i holderen. Hænge sit tøj i garderoben og så videre. 
Når vi lader barnet prøve selv med støtte og opmuntring, styrker vi både dets selvværd og selvtillid.

I Maglehøj arbejder vi hele tiden med selvhjulpenhed, især i rutine situationerne. For eksempel når vi skal ud på legepladsen: finder sko frem, prøver at tage overtøj på og ved spisesituationen, tørrer sine hænder med en klud, henter en hagesmæk, tager mad selv fra skåle, når de er klar til det. Ved bleskift, tager selv tøj af og på, tisser på toilettet. Børn er forskellige og udvikler sig på flere parametre. Derfor er det forskelligt hvor meget de kan mestre. Men vi øver hele tiden og bliver bedre og bedre. Vi har blik for det enkelte barns kunnen og stiller passende krav til dets udvikling. 
Vi hjælper, guider og opmuntre børnene i det omfang de har brug.

Herunder vil vi også gerne opfordre jer til at tænke over hvilket tøj i giver jeres barn på i vuggestue og børnehave. Sørg for at de kan bevæge sig, at der ikke er for mange knapper i og at tøjet må blive beskidt. 

Som et led i arbejdet med selvhjulpenhed bruger vi babytegn i vuggestuen, til at understøtte det verbale sprog. Babytegn er nogle helt simple tegn, som barnet kan lære at bruge til at give udtryk for sine behov.